Ринок голосових телекомунікаційних послуг

Голосовий зв’язок є найбільш поширеним видом зв’язку у повсякденному вжитку українців: на кінець 2019 року в країні налічувалось більше 52 млн активних ідентифікаційних карток абонентів мобільного зв’язку і більше 4 млн ліній фіксованого. Надання абонентам послуг голосового зв’язку згенерувало 12,6 млрд грн доходу в 2019 році. 

Наразі голосовий зв’язок фактично доступний географічно і фінансово для абсолютної більшості громадян. При цьому, галузь фіксованого зв’язку, на яку лягає основний регуляторний тягар, давно втратила свою провідну роль в голосовому зв’язку і знаходиться в глибокій кризі. На думку авторів, давно назріли зміни регуляторних підходів до забезпечення доступності послуг і до міжоператорської взаємодії. 

Наявне регулювання фінансової доступності впливає на весь ринок фіксованого зв’язку, обмежуючи прибутки операторів (через механізм цінового регулювання) та створюючи додаткове навантаження на місцеві бюджети (через механізм пільг за професійною та іншими, не пов'язаними з забезпеченням цінової доступності послуг, ознаками). Автори пропонують скасувати регулювання цін і пільги на оплату послуг фіксованого зв’язку, замінивши їх на адресну фінансову допомогу  для окремих категорій громадян, що знаходяться за межею бідності, на придбання послуг голосового зв’язку та термінального обладнання. Така адресна допомога може надаватись лише після аналізу фінансової спроможності домогосподарств і лише на один вид зв’язку. 

Наявне регулювання географічної доступності забезпечило покриття мережами мобільного зв’язку абсолютної більшості населених пунктів, в той час як охоплення мережами фіксованого зв’язку значно скоротиться в найближчі роки через фінансову недоцільність підтримки мереж в малозаселених регіонах. Існує ризик зменшення покриття мережами мобільного зв’язку через припинення надання послуг за технологією CDMA та початок використання частот діапазону 900 Мгц для надання послуг передачі даних за стандартом 4G. В цих умовах акцент політики має зміститись на виявлення “білих плям” покриття та вжиття заходів для їх усунення за умови запиту на таке усунення.  

На думку експертів BRDO, доцільно запровадити наступні зміни для забезпечення прав споживачів послуг: 

  • Оновити інструмент універсальної послуги так, щоб він дозволяв  забезпечення універсальних голосових послуг за будь-якою доступною технологією, включаючи мобільний зв’язок; 
  • Механізми цінового регулювання універсальних послуг і пільг замінити прямою адресною допомогою тим, хто її потребує; 
  • Провести географічні огляди розгортання мереж, в яких надаються послуги голосового зв’язку та запровадити механізми державної підтримки створення таких мереж в визначених регіонах, де послуги голосового зв'язку недоступні; 
  • Запровадити дієві механізми захисту прав споживачів, зокрема, анонімних: врегулювання спорів в досудовому порядку, колективні позови, посилення санкцій за порушення прав споживачів. 

Галузь потребує суттєвого оновлення регулювання для її розвитку. Для цього варто здійснити такі кроки:  

  • Спростити умови легалізації обладнання та скасувати “подвійне” підтвердження відповідності обладнання; 
  • Скасувати збір на обов'язкове державне пенсійне страхування з послуг мобільного зв’язку; 
  • Скасувати регулювання ставок оплати за термінацію міжнародного трафіку; 
  • Привести у відповідність до актуальних технічних вимог нормативні документи, що встановлюють принципи побудови та функціонування телекомунікаційних мереж, технічні вимоги до маршрутизації трафіку та взаємоз’єднання телекомунікаційних мереж.  

Разом з тим, посилення потребують інструменти політики, направлені на зменшення видатків на розгортання мереж: 

  • Вдосконалити регулювання порядку користування кабельною каналізацією,  зокрема, щодо недопущення  встановлення власниками дискримінаційних умов доступу до каналізації та непропорційно високих  розмірів відповідальності операторів телекомунікацій; 
  • Удосконалити порядок укладання договорів сервітуту для прокладення телекомунікаційних мереж та встановити методику визначення для даних цілей ціни за користування земельними ділянками державної та комунальної власності; 
  • Забезпечити виконання вимог Закону України “Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку електронних комунікаційних мереж”.  

Етапи